A turnébusz kerekei és a zenekar biztonsága

Idén nyáron arra adtam a fejem, hogy egy régi barátom zenekarának turnéját végig követem, és dokumentálom fotósként. Amúgy is szeretem a mozgalmas munkákat, így ezt is örömmel elvállaltam, de azzal akkor még nem számoltam, hogy egy kisbuszban, összezsúfolva fogunk utazni heteken át. Persze, ezt is ki lehet bírni, ha jó a társaság, és jó a hangulat. Első ránézésre mondjuk megijedtem a busztól, mert már nem volt egy mai darab, kissé nyúzottnak tűnt, a gumik viszont egytől-egyik újak voltak. Viccesen meg is kérdeztem a zenekarvezetőt, hogy csak nem lecserélte őket a nagy turnéra, mire ő teljesen komolyan kifejtette nekem, hogy anélkül el se indult volna. Ha van valami, amin nem spórol, akkor az a biztonság, és ebben az esetben több emberért is felel. Lehet, hogy nincs remek állapotban a busz, de az úton a biztonság az első, nyáron pedig igenis nyári gumi kell.

nyári gumiabroncsokEkkor egy kicsit el is szégyelltem magam, ugyanis elég könnyelműnek vagyok az ilyen kérdésekben, és nekem például még nincs is lecserélve, mert vagy elfelejtem, vagy elhalasztom. Óvatosan elkezdtem érdeklődni, hogy honnan vannak ezek a remek nyári gumiabroncsok, hátha kapok valami jó, és egyszerű tippet. Mindig is azt éreztem, hogy azért halogatom a cserét, mert egyszerűen nincs időm elmenni egy szaküzletbe, és ott kiválasztani az autómra való gumikat. A frontember mondta, hogy ő már online rendelte, ahol szakszerű leírás segít a választásban, sőt ha az átvevő ponton vesszük át az abroncsokat, akkor még arra is van lehetőség, hogy kicserélik.

Hát, nekem se kellett több, szinte azonnal megnéztem a gumidiszkont honlapját, hogy behozzam a lemaradást. Hirtelen lelkesedésemhez hozzájárultak a statisztikai adatok is, amiket a frontember mesélt az autógumik okozta súlyos kimenetelű balesetekről. Ezután egy kicsit mélyebben elgondolkodtam a karbantartásról és annak fontosságáról. A honlapon olvastam a rendszeres ellenőrzésről, amelynek lényege, hogy meggyőződjünk arról, hogy nincsenek vegyi anyagok lerakódva, vagy fizikai sérülések a gumi felületén. Egyrészt egy olajfolt is tud életveszélyes lenni, másrészt pedig kémiai reakció is kialakulhat, ami gyengíti az anyagot. A látszólag semmiségnek tűnő sérülések is lehetnek komolyak, úgyhogy mindig meg kell vizsgálnunk a gumikat, főleg, ha hosszabb út előtt állunk. Ahogy a lelkiismeret-furdalásom egyre komolyabb fordulatokat hozott, ki is választottam a megfelelő a gumikat a gumikereső segítségével, amibe csak be kell írni az adatokat, és már ki is adja a megfelelőket.

Mivel mozgalmasak a hétköznapjaim, így én is azt a lehetőséget választottam, hogy elmegyek az átvevő pontra a gumikért, ahol fel is szerelik, így két legyet ütök egy csapásra. Egyrészt sehová nem kell szállítanom az abroncsokat, másrészt pedig nem kell vadásznom gumiszerelőt, akik mostanában teljesen be vannak táblázva, és a várólistára lehet csak felkerülni hetekkel későbbi időpontra. Én pedig végképp nem értek az ilyesmihez, ezért meg se kísérlem a cserét, nehogy aztán valami nagy bajt okozzak magamnak.
Miután meglettek az új nyári gumik, úgy gondoltam, hogy én nem is a kisbusszal szeretnék menni, hanem saját autóval, mert akkor teljesen a magam ura vagyok, és körbe tudok nézni a különböző helyszínek környékén további fotóriportokat készíteni. A zenekari élet izgalmas, de ha már olyan helyekre jutok el, ahová máskor nem mennék, akkor ki kell használni a lehetőségeket. Az autógumikat pedig minden nap ellenőrizni fogom a jövőben, mert nem szeretnék a statisztika egyik számadata lenni.